سطح‌بندی شتاب‌دهنده‌ها در دستور کار قرار گرفت

مرکز شتاب‌دهی پارک فناوری پردیس تنها مجری انحصاری اعطای گواهی صلاحیت به شتابدهنده ها و فضاهای کار اشتراکی

زمان انتشار

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستورالعمل جدیدی را برای حمایت از مراکز شتاب‌دهنده، فضای کار اشتراکی و مراکز هم‌آفرینی در دستور کار خود قرار داده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تازگی دستورالعمل جدیدی را برای حمایت از توسعه فعالیت و اعتباربخشی به شتاب‌دهنده‌های نوآوری، فضای کار اشتراکی نوآوری و مراکز هم‌آفرینی تنظیم کرده است. این معاونت، امروز در چهارمین روز شهریورماه، نشستی خبری با اصحاب رسانه ترتیب داد و این دستورالعمل را تشریح کرد.

سطح‌بندی شتاب‌دهنده‌ها در دستور کار معاونت علمی

طبق تعریف معاونت علمی و فناوری، شتاب‌دهنده یک بنگاه مستقل و خصوصی است که طی یک دوره زمانی مشخص (6 تا 9 ماه) به فرآیند تبدیل ایده کاربردی به کسب‌وکار دارای محصول اولیه، شتاب می‌دهد. شتاب‌دهنده در تیم‌های کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری می‌کند و خدمات مختلفی مانند فضای کار اشتراکی، تجهیزات آزمایشگاهی، منتورینگ، برگزاری رویداد آموزشی و... شکل‌گیری کسب‌وکارها را تسریع می‌کند.

طبق اعلام دستورالعمل جدید معاونت علمی برای حمایت از این مراکز، شاخص‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود که با آن شاخص‌ها این مراکز ارزیابی و در سه سطح دسته‌بندی می‌شوند. طبق این دستورالعمل‌ها هر شتاب‌دهنده یا مرکزی برای دریافت حمایت باید فعالیت‌های خدماتی خودش را توسعه دهد و سطح خود را ارتقا دهد. 

حمایت، به شرط فعالیت باکیفیت

محمدجواد صدری‌مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، در این نشست اظهار داشت: موضوع زیرساخت جزء اولویت‌های معاونت علمی و فناوری بوده است و به برکت تلاش‌های صورت گرفته زیست‌بوم نوآوریگسترده‌ای در کشور با بخش‌های مختلفی چون پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری، فضای کار اشتراکی و مراکز نوآور تشکیل شده است. در دوره جدید معاونت علمی نیز تلاش شده است تا فعالیت این زیست‌بوم به صورت هدفمندتری توسعه یابد.

او تأکید داشت: در دوره فعلی معاونت علمی چیزی به اسم مجوز فعالیت برای هر کدام از زیرساخت‌های زیست‌بوم نداریم، بلکه بر اساس فعالیت آن‌ها گواهی صلاحیت صادر خواهد شد. در حال حاضر علاوه بر معاونت علمی نهادهایی چون وزارت صمت، پارک فناوری پردیس و یا شهرداری اقدام به اعطای مجوز برای شتاب‌دهنده‌ها کرده‌اند و بر همین اساس بیش از ۴۷۰ مرکز شتاب‌دهنده در کشور داریم که خیلی از آن‌ها فعال نیستند.

صدری‌مهر تصریح کرد: موضوع دستورالعمل جدید معطوف به توسعه فعالیت و اعتباربخشی است و وظیفه خودمان را توسعه فعالیت می‌دانیم. زیرساخت‌هایی که سطح کیفی آن‌ها از نظر معاونت علمی پذیرفته شده است، می‌توانند گواهی فعالیت دریافت کنند. طبیعی است که هرچه تعداد مراکز زیرساختی در کشور بیشتر شود بهتر است، اما معاونت علمی حمایت عمومی از زیرساخت‌ها نخواهد داشت و حمایت‌های خودش را معطوف به زیرساخت‌های باکیفیت خواهد کرد.

صدور صلاحیت، انحصارا به پارک پردیس سپرده می‌شود

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: طبق دستورالعمل جدید، وحدت رویه‌ای در زمینه اعطای صلاحیت به مراکز ایجاد می‌شود و مرکز شتاب‌دهی پارک فناوری پردیس به عنوان مجری انحصاری اعطای گواهی صلاحیت به زیرساخت‌ها، یعنی شتاب‌دهنده‌ها، فضای کار اشتراکی و مراکز هم آفرینی تعیین شده است. 

وی اظهار کرد: هر مرکزی که دارای گواهی صلاحیت باشد، مستقیما دانش‌بنیان خواهند شد و طبق سیاست‌گذاری‌های جدید معاونت علمی آن دسته از مراکزی که دارای گواهی صلاحیت باشند، مشمول حمایت قرار خواهند گرفت. از طرفی حمایت‌ها کمتر به شتاب‌دهنده عمومی و بیشتر به شتاب‌دهنده‌های تخصصی که در موضوع صنعتی خودش بتوانند اتفاقی را رقم بزنند معطوف خواهند شد.

حمایت 15 میلیارد تومانی از زیرساخت‌های دارای صلاحیت

صدری‌مهر در خصوص حمایت‌های معاونت از مراکز زیرساخت کسب‌وکار دارای صلاحیت اظهار داشت: سقف حمایت معاونت علمی از شتاب‌دهنده‌ها تا ۱۵ میلیارد تومان است و تا پاییز نیز گزارش اولیه از اجرای این دستورالعمل منتشر خواهد شد.

آلبوم تصاویر

منبع
ارسال دیدگاه

اشتراک گذاری خبر