دورنما
-
حوزه
فعالیت:
- فناوری اطلاعات
- هوش مصنوعی
درباره دورنما
دورنما به منظور تسهیل و سرمایه گذاری روی استارتاپ های حوزه ICT و بالاخص هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء ایجاد شد. اصلی ترین ماموریت شتابدهنده ایجاد راهی کم ریسک برای موفقیت استارتاپ هایی است که هدفشان ایجاد ارزش در اکوسیستم استان ودر سطح بالاتر ایران با استفاده از فناوری ارتباطات است. این شتابدهنده در ابتدای سال 1397 به صورت رسمی کار خود را آغاز و با اجرای رویدادهای استارتاپ ویکند و ایده شو توانست جذب مناسبی از ایده های خوب در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد. در ابتدای سال 1398 مجوز دانش بنیانی و پذیرش در مرکز نوآوری و شتابدهی پارک علم و فناوری پردیس را بدست آورد.
دستاوردهای دورنما
در طی پنج سیکل شتابدهی گذشته تعداد 65 تیم وارد مرحله شتابدهی شده و از این تعداد 32 تیم تبدیل به شرکت شده و در حال فعالیت می باشند.
استارتاپهای شاخص این شتابدهنده :
- بیگپرو1: پلتفورم جامع تحلیل داده و یادگیری ماشین
- پابگرام: پلتفورم جامع فروش محصولات فکری
- CliTri: پلتفورم جامع مدیریت طرح های کارآزمایی بالینی
- دان پارک: پلتفورم مدیریت پایانه مرزی مهران
- مدتور365: سامانه مدیریت گردشگری سلامت
- QTS: دستگاه کارتخوان دومنظوره RFID/NFC
خدمات دورنما
الف) سرمایه گذاری:
چگونه و با چه تركيبي سهامداري، سرمایهگذاری در شتابدهنده و استارتاپها انجام شده و در هر مرحله رشد؛ تامين مالي توسط چه افراد داخلي و خارجي صورت ميگيرد. سرمایه گذاری روی استارتاپ ها علاوه بر خدمات استقرار، تجهیزات و سرور به صورت خرید سهام حداکثر 30 درصدی از استارتاپ و با ایجاد مدل مالی مناسب صورت می پذیرد. حلقه سرمایه گذاران دورنما از 3 نفر سرمایه گذار حقیقی تشکیل شده که در هر فصل با ایجاد جلسه دفاع سرمایه گذاری روی طرح های مرحله رشد انجام می پذیرد. سرمایه گذاری روی طرح ها تا مرحله رشد بسته به توع طرح بر عهده شتابدهنده خواهد بود و در ادامه در صورت ایجاد بازار مناسب می توان طرح ها را به حلقه سرمایه گذاران شتابدهنده دورنما معرفی نمود.
ب) جذب استارتاپ:
اصلی ترین راه جذب ایده های شتابدهنده استفاده از شبکه های اجتماعی و وب سایت ها است. از دیگر راه های فرعی شتابدهنده دورنما استفاده از رویدادهای استارتاپی برگزار شده در منطقه است که می توان تعداد مناسبی از ایده ها در مرحله دفاع جذب نمود. اغلب این رویدادها در مراحل ابتدایی سیکل های شتابدهی صورت می پذیرد تا بتوان بازخور مناسب تری در این خصوص داشت.
مدل شتابدهی: (فرایند، مدت زمان دورههای پیششتابدهی، شتابدهی و جذب سرمایه)
چرخه شتابدهی به دو گروه شتابدهی و پیش شتابدهی تقسیم می شود. در دوره پیش شتابدهی استارتاپ های ورودی طی 2 ماه جهت پیاده سازی کمینه محصول قابل عرضه(MVP) و شناسایی بازار هدف برای نرم افزارها(ایده ها)ی خود فرصت خواهند داشت. در صورتی که تیم های استارتاپی نتوانند در این دوره مدل مالی مناسب و محصول قابل عرضه را ارائه دهند از روند شتابدهی خارج خواهند شد. در صورت موفقیت در این بخش تیم ها پس از داوری (که شامل تیم های منتورینگ و سرمایه گذاران می شود) وارد مرحله شتابدهی می شوند. حداکثر درصد مالکیت شتابدهنده از استارتاپ ها 30 درصد است. این مر حله حداکثر 6 ماه به طول خواهد انجامید و در ادامه به تیم سرمایه گذاری شتابدهنده معرفی خواهند شد.
محمد جواد صیادی
مدیر عامل
دورنما
راههای ارتباطی
ایلام، چهارراه پیام نور، بلوار تعمیرکاری، روبروی بانک تجارت